Dag 6 en 7: 29/30 november Hanoi - Halong Bay

29 november 2017 - Halong, Indonesië

Vandaag breng ik een bezoek aan Halong Bay ook wel de baai van de dalende Chinese draak genoemd. Het ligt ten noordwesten van Hanoi en vertrekken rond 8 met de bus naar de haven. Vandaag ben ik met een groep van 7 man, waarbij ook 2 Nederlanders. De guide mogen we Key noemen. Een enthousiaste jongen van 20 die aardig Engels spreekt. Onderweg verteld hij wat we gaan doen vandaag en morgen. Het is opnieuw warm vandaag echter helaas geen strak blauwe lucht. Wanneer we rond 10.30 op de boot stappen begint Key meteen over een lunch. We kijken allemaal verbaasd.. Zo vroeg.. Key heeft alles stipt gepland en gedurende de trip wijst hij ons continu hoe lang we voor iets hebben, hartstikke goed en lief natuurlijk maar we zijn ook op vakantie en het voelde een beetje als een schoolreisje. Helemaal voor mijn medereizigers uit Chili, Brazilië, Portugal en Italië waar heb helemaal niet gebruikelijk is om zo stipt te zijn.

We maken een boot trip rondom 80 procent van alle eilandjes en zien meer dan alleen het meest favoriete gedeelte van Halong Bay.

Op boot hebben we tijd om elkaar beter te leren kennen en te genieten van het uitzicht terwijl we langs de vreemd gevormde rotsen varen die uit de zee rijzen. Het zijn er ongeveer 2000. Het zijn kalkstenen eilanden met dichte begroeiing op de top. Verschillende eilanden zijn hol met enorme grotten. Het is rustig en komen geen andere tourboten tegen, slechts wat vissersboten en zo nu en dan drijvende dorpen van vissers die in de ondiepe wateren vis en weekdieren vangen. Cat Ba is het grootste eiland en wordt ook wel het vrouwen eiland genoemd. Omdat de mannen vaak maanden weg waren voor het vangen van vis, bleven de vrouwen en kinderen achter.

We hebben het voor elkaar gekregen om wat later te lunchen op de boot en het is opnieuw een tafel vol met lekker eten. Ook grote frieten wat voor de afwisseling ook goed smaakt. Key verteld ons meer over Halong Bay en we krijgen een grote cocktail bucket om vol energie te kunnen Kajakken.

Wanneer we bij een stopplaats komen stappen we over in tweepersoons Kajakken. Het is rustgevend om te peddelen en op het water van de omgeving te genieten. Het water is kalm en groenblauw. Al peddelen ontdekken we een aantal verlaten eilandjes, grotten en kleine baaitjes waar je met de boot niet komt. Halong Bay heeft een schilderachtig landschap en mijn foto's komen niet eens in de buurt van de werkelijkheid.

Ook van de stilte en rust kan ik genieten. Hoewel het de meest bezochte plek is in Vietnam zijn we enkel 1 andere toeristen boot tegengekomen. Dit was gelijk een stampvolle boot met jongeren die aan het dansen en drinken waren. Ik zou er goed tussen kunnen passen maar dit heeft toch echt mijn voorkeur.

Na ruim een uur Kajakken varen we door om vervolgens bij een volgende stop te gaan zwemmen. Eenmaal in het water gesprongen gaan de rillingen door mijn lijf. Toch best koud! Blijven zwemmen dan maar en we zwemmen naar een verlaten eiland met een piepklein strandje. Verkoelende was het zeker. Op de boot opdrogen en omkleden. Ik ben zo blij dat er weinig wind was en het warm is.

We verblijven in Cat Ong, een klein eilandje met een privé strand en uitzicht op Cat Ba.
Na een warme douche beginnen we als starter met finger food. Overheerlijke oesters, garnalen, squid en frietjes. Dat laatste is een gekke combinatie maar hey.. Eten is eten! Een cocktail erbij om de avond goed af te trappen en daarna gaan we aan tafel verder. Kippenpoten en.... Letterlijk ook de pootjes inclusief nagels van de kip wat hier echt een delicatesse schijnt te zijn. Ik ben bereid veel te proeven maar hier pas ik toch echt voor.

Key verteld ons dat stipt om 8 uur we een spel gaan spelen. Echter beland ik na het eten op het strand voor chill mode. Brian uit Italië denkt daar hetzelfde over en we hebben een leuk gesprek. Wanneer Key ons roept zeggen we in koor dat we eraan komen maar dat was nooit het geval. We zaten echt in relax stand en het was een heel fijn gezelschap. Uiteindelijk kwam de rest van de groep erbij en samen met een kampvuur was het echt cosy.

De eigenaar van het eiland vergezelde ons. Hij sprak slecht Engels en op een of andere manier gaf hij geen good vibes. Hij bood ons drank en eten aan maar daar voelde ik weinig voor. Tijd om naar bed te gaan.

De volgende dag was minder actief. Maar heb echt heerlijk geslapen. Voor m'n gevoel mijn 1e echte goede nachtrust. Verder wat bijkomen van de boottocht, ontbijt, korte maar stevige klim naar een paar viewpoints, lunch en daarna terug naar Hanoi. Het moment van wakker worden aan het strand en de rustgevende omgeving maakt je ontspannen. Zitten.. Kijken naar de rotsen, de zee., was meer dan genoeg.

De weg terug is echter een onderneming. Op een mini bootje naar de "vaste wal" Cat Ba, door met een bus, op een veerboot, weer in de bus, terug in het drukke Hanoi. Het kost je een halve dag reizen om even een beeld te geven hoe dit soms kan gaan.

Wanneer ik terug ben in hanoi ga ik even ronddwalen door de Old Quarter en de main streets. Ik ga morgen opnieuw richting het noorden en wanneer ik terug kom moet ik een bus geregeld hebben naar mijn volgende bestemming dus ik regel dat ook alvast bij een boekingskantoor.

Voor de 3e keer check ik opnieuw in bij dezelfde hostel. Maak mijn backpack en spullen alvast klaar voor morgenochtend en ga naar de rooftop om te zien of ik weer mensen ontmoet. Ook dat verloopt gelijk soepel. Een jongen uit Polen en een Nederlander. Conrad en Helmer en later nog een Dutchie Quilfort. Rond 21 is er opnieuw gratis bier. Mensen staan in de rij ervoor. Volgens mij was het bier op dus in plaats daarvan werden cocktails geserveerd. Daar ben ik altijd voor in.

We gaan wat eten in de buurt en ontmoeten anderen uit dezelfde hostel. Super gezellig en eindigen weer op de rooftop en heb een leuke avond.

Vandaag slaap ik helaas vlakbij de deur wat vrij irritant is met lichtinval en het continu in en uitlopen van kamergenoten. Morgen heb ik ook een aardige reisdag weer dus hoop wat te slapen in de bus.

1. Batseba:
    1 december 2017
    Wat prachtig die tocht in de kano tussen de rotsen met diverse nationaliteiten bij elkaar, een mooie reis in this big universum en dat je zo met elkaar kan communiceren wat dan heel dichtbij aanvoelt..heel veel plezier 😍😘
  2. Esther:
    1 december 2017
    Kijk iedere dag uit naar een nieuwe blog. Zo leuk om te lezen en de foto's te bekijken😍.
  3. Oma en opa:
    1 december 2017
    Hallo Nathalie, wat een schitterende verslagen . Zo levendig en duidelijk (je zou een goede auteur zijn)
    We genieten ervan iedere keer weer ! Veel plezier de komende dagen . 😘🍀
  4. Edwin:
    1 december 2017
    Leuk om op deze manier een beeld te krijgen van je avontuur. Klinkt geweldig allemaal ! Grt. Edwin
  5. Rens:
    3 december 2017