Dag 8: 1 december Hanoi - Cao bang

1 december 2017 - Cao Bang, Vietnam

Na Halong Bay en Sapa is het voor de meesten die ik spreek en van wat ik lees gebruikelijk om verder te reizen naar het zuiden. Echter heeft het noorden meer te bieden aan natuur en ben nieuwsgierig om meer hiervan te zien. Het ligt "off the beaten tracks". Ik vertrek vroeg in de ochtend met een bus naar Cao Bang. Deze plaats en gelijknamige provincie ligt in het noordelijkste puntje van Vietnam, tegen de grens van China aan. De 9 uur durende rit, die alleen per bus of motorbike bereikbaar is gebruik ik om bij te slapen maar ook vol bewondering te kijken naar dit landschap. De omgeving is omringd met bergen, karst pieken, grotten, veel landbouw en als hoogtepunt de Ban Gioc waterval. Laatstgenoemde ga ik morgen bezoeken.

De provincie heeft daarnaast een belangrijke rol gespeeld in de Vietnamese geschiedenis. Onze gids verteld dat deze plaats het begin was van wat Vietnam vandaag is. Tegen het einde van de dag komen we aan bij Pác Bó. Een pelgrimsoord voor veel Vietnamezen. Ho Chi Minh, de revolutionaire communistische leider woonde hier na 30 jaar in het buitenland te hebben gewoond. We bezoeken de grot waar hij 7 weken weken in heeft gewoond om zich te beschermen tegen zijn vijanden.

Langs deze grot stroomt de zogeheten Lenin River, een beekje van het meest blauwe en kraakheldere water. Ondanks we redelijk laat arriveren heb ik het geluk dit nog net voor een deel te kunnen zien. Ik denk dat het hier overdag echt prachtig is met neer daglicht om deze plek in alle rust, te kunnen bewonderen. Het water, de stromende rivier, de bomen die over het water vallen. Langs een paadje loop je hier langs en heeft iets idyllisch.

In het centrum van Cao Bang overnacht ik in een hotel en wat fijn om 1 hele grote kamer met 1 heel groot bed voor mezelf te hebben. Klinkt gek maar na 1 week met meerdere op een kamer te slapen is dit hemels! We dineren buiten het hotel met de groep waar ik deze trip mee doe. Een diverse club weer van totaal 15 man.

Eten is echt een feest, keer op keer. Je denkt dat de kleine tafel al vol is en dan komen ze nog meer brengen. Echt fantastisch. Eend en vis staat vandaag ook op de kaart. Na een vol buikje duiken we vroeg in bed gezien we 5.30 gaan ontbijten en verder op pad gaan.

1. Oma en opa:
    3 december 2017
    Het was weer een interessante dag ,met op het eind een groot-
    bed wat je een goede nachtrust gaf .
    Want het zijn inspannende dagen volgens je verslagen .
    Nog heel vakantie plezier,geniet ervan ! 😘🍀
  2. Rens:
    WAT ZIE JE TOCH VEEL MEISSIE. Weer mooie foto's. Gr. Rens
  3. Batseba:
    3 december 2017
    Inderdaad globetrotter ik sluit mij aan bij Rens,enerverend maar het is het waard!
    Mooie foto's en lekker eten! 😘
  4. Yvette:
    Mooi 😘
  5. Maybrith:
    4 december 2017
    Hoi Nathalie, wat een prachtige verhalen! Eigenlijk een gek idee dat jij daar dat allemaal ziet en meemaakt en wij tegelijkertijd gewoon hier ons ding doen. Tot nu toe weer een ontzettend prachtige reis! En hele mooie foto's. Geniet ervan Nath, ik zou zo met je mee willen;-)
  6. Sandra Snel:
    4 december 2017
    wat een mooie verhalen en foto's Nathalie! heerlijk om zo met je mee te reizen..
    kus van ons
  7. Wendy Rozeboom:
    20 december 2017
    Chickaaaaa......

Zo vanaf dag één gelezen tot nu echt super wat je allemaal mee maak!!
    Gewoon genieten mooie foto's t lijken wel schilderijen......
    Vd week lees ik wel verder zit nu al vol van je geweldige reis verhalen

Dikke kus