Dag 25 t/m 28: 18 t/m 21 december Phu Quoc

22 december 2017 - Phu Quoc, Vietnam

Dag 25: Maandag 18 december
Het idee om mijn laatste dag met rust en luxe te laten zijn in Ho Chi Minh is goed gelukt. Na een aardige stap avond lig ik a la hangover de hele dag te slapen in een top hotel. Ik merk dat ik echt toe ben nu aan zo min mogelijk meer te ondernemen. We ontbijten/lunchen rijkelijk en lazy via roomservice en rond 15 lopen we terug naar mijn hostel waar ik nog moet uitchecken en m'n backpack moet pakken. Ik neem afscheid van John, fix mijn spullen en stap op de bus naar het vliegveld.

Om 20 uur vertrekt mijn vlucht naar Phu Quoc. Een eilandje ten zuidwesten van Ho Chi Minh, tegen de grens van Cambodja. De afstand naar het vliegveld is minimaal maar met het drukke verkeer doe je er bijna een uur over. De bus stopt bij de internationale vertrekhal. Gelukkig is het maar een paar minuten lopen naar de binnenlandse vertrekhal. Inchecken verloopt soepel, echter vlieg ik pas om 21 uur. Tijd om even te bellen naar huis en mijn verhaal van de afgelopen paar dagen te schrijven. De vlucht is nog geen uur en op 3km afstand is mijn hostel. De taxi's staan om je te springen voor hoge prijzen en weet mijn taxi te delen met een andere backpacker op de meter.

Ik ontmoet gelijk een leuke groep solo reizigers (waaronder de Nederlandse Sylvia) die samen wat gaan drinken bij Rory's bar aan het strand. Ik had het idee vroeg te gaan slapen maar gezien de hostel ook een feestje heeft, heeft slapen geen zin. Ik drop mijn tas en vergezel de groep.

Dag 26: dinsdag 19 december
Ik verblijf in een super chill hostel, waar ik, voor ik nog kon inchecken gisteravond al leuke mensen ontmoet. Vandaag besluit ik echter om even tijd voor mezelf te nemen en alleen maar op een stranded te liggen, te genieten van de zon en de zee. Na mijn ontbijt loop ik binnen 5 minuten op het strand, de populaire Long Beach en is circa 10 km lang. Ik slaap veel en ben lekker dromerig. Op het strand raak ik in gesprek met Nicole uit Zweden, lunchen samen en vertoeven op het strand tot zonsondergang. Later op de avond bezoeken we samen de nightmarket in het grootste plaatsje van het eiland, Duong Dong. Het is een vissersdorp en dat zie je goed terugkomen op de markt. Grote bakken met allerlei vis en schaaldieren.

Dag 27: woensdag 20 december
Vandaag is het niet zo zonnig maar nog steeds 27 graden dus mag niet klagen. Ik ontmoet Sylvia opnieuw en ga met haar naar het strand voor een ontbijtje. We liggen aan het strand maar na een paar uur is het toch echt bewolkt. Ik voel nog warm aan van de vorige dag en na de lunch val ik in een diepe slaap. Wat heerlijk zijn deze dagen toch. Af en toe komt een vrouwtje langs voor vers fruit of zelfgemaakte snacks maar verder is het peaceful. Aan het einde van de dag gaan we naar de rooftop van de hostel voor gratis bier. Vooruit ik neem er ook 1 en het smaakt toch best aardig. Het is vooral een goede manier om bij elkaar te komen. We relaxen op loungebanken en zien de zon ondergaan. De wind is flink toegenomen vandaag en de verwachting voor morgen is regen.. Maar op een eiland weet je het nooit.. Vanavond is er een Pub Crawl en we schrijven ons in. Met ruim 20 man gaan we van kroeg naar kroeg en houden behalve een kater voor de meesten er nog een leuk T-shirt aan over.

Dag 28: donderdag 21 december
Aangezien het vandaag toch bewolkt is en het vrij laat is geworden slaap ik lekker lang uit.. Nouja 11 uur.. Ik slaap met meerdere op een kamer maar het is echt muisstil. Ik zat te twijfelen om de laatste 3 of 4 nachten in een super deluxe hotel te gaan zitten maar ik vind dit een hele fijne plek, goede gemoedelijke sfeer en dichtbij het strand. Meer heb ik eigenlijk niet nodig. Toevallig is Sylvia ook net op en trekken weer met elkaar op. We ontbijten om de hoek bij een Fransman en gaan voor een Crepe. Maar echt serieus, die man bakt er niks van! Ik dacht even dat dit de beste pannenkoek van mijn reis zou worden maar hij verprutste het gigantisch. Gelukkig is er overal eten te vinden. Sylvia huurt een scooter en ik mag bij haar achterop om wat verder het eiland te verkennen. Het eiland is aardig groot (circa 570km2) en 70.000 inwoners. Het is bewolkt maar het is gelukkig de hele dag droog en warm. Alleen staat er aardig wat wind.Het is daarmee een goede dag voor een uitstapje, zodat je niet wegfikt op de scooter.

Een kleine 20 km ten zuiden van het eiland ligt de Coconut Prison. Zo mooi als de naam klinkt is het echter niet. Tijdens de Vietnamoorlog werd op Phu Quoc een gevangenenkamp gebouwd door de Vietcong om er zuid-Vietnamese militairen gevangen te nemen, die tegen de Fransen en Amerikanen waren, onder de meest vreselijke omstandigheden. Ze werden op vele manieren gemarteld. In de gevangenis vind je stenen replica’s van de gevangenen en bewakers die beeld en verhaal geven van deze gruwelijke gebeurtenis. Daarnaast zijn alle extra details, zoals prikkeldraad, bewaard gebleven.

Het waren martelingen zoals dat de gevangen spijkers in hun gewrichten kregen, in een grote pan boven vuur, geëlektrocuteerd, ga zo maar door. Waarom? Wie heeft dit bedacht? Ook moesten de gevangen in de meest bekende Tigercaves. Dit zijn kooien die buiten staan, zo'n 50 cm hoog en 1,5 m lang. De zijkanten en bovenkant waren voorzien van prikkeldraad. De gevangenen lagen hier met z'n tweeën in. Overdag in de brandende zon, in de nacht in de kou. Ze droegen alleen een onderbroek, behoeftes moesten ook worden gedaan in het kleine kooitje. Zó indrukwekkend dat dit gebeurde op de plek waar wij nu in alle vrijheid staan.

Aan de hoeveelheid beveiligers en het prikkeldraad rond de gevangenis te zien, zou je je niet voor kunnen stellen dat er ontsnappingen zijn geweest. Er zijn verschillende pogingen gedaan met succes. En er zijn door middel van tunnels graven ook heel wat gevangenen ontsnapt. Dit alles heeft nog maar zo kort geleden plaatsgevonden (rond 1975). Ook deze plek heeft veel indruk op me gemaakt en ik denk dat het goed is dit gezien te hebben.

Vervolgens zijn we nog doorgereden naar een tempel met uitzicht op de stranden en langzaam weer terug naar de hostel voor gratis bier! Ik ben zo blij met deze plek. Elke dag leer je weer andere mensen kennen, maar vooral een goede vibe. Ik val in herhaling. We gaan de nachtmarkt weer op en eten voortreffelijk local bij een veganistisch restaurant en sluiten de avond af in de rooftop bar van de hostel.

Nog 2 nachten voor ik vertrek naar Nederland, maar dat voelt nog ver weg.

1. Noor meijs:
    21 december 2017
    Nog hele fijne dagen en alvast een prettige terug vlucht ..knuffel
  2. Oma en opa:
    21 december 2017
    Weer een mooi verslag,behalve de martelingen echt
    verschrikkelijk. Nog een paar dagen geniet ervan.
    Een goede reis terug en wel thuis!
    We hebben genoten van je reis verslagen , bedankt !😘🍀
  3. Marleen:
    21 december 2017
    Weer een heel mooi verhaal en werkelijk prachtige foto's. Geniet er nog even van meid. Alvast een goede reis terug. Liefs van mij 😘
  4. Rens:
    22 december 2017
    Mooier foto's en goed verhaal. Kamp en alles wat er in de Vietnam oorlog gebeurde is ongelooflijk. Wat kunnen mensen elkaar toch aandoen.
    Geniet nog even en we zien elkaar maandagochtend op Schiphol.
    Groetjes Rens
  5. Batseba:
    23 december 2017
    Veel kennis opgedaan Naat,wat een geschiedenis toch zo onmenselijk!
    Mooi blog leest lekker vlot en geweldig meegreisd met je! Wens je een goede vlucht naar huis en tot spreeks! 😘😘😘