Dag 5: 28 november Sapa - Hanoi

28 november 2017 - Sapa, Vietnam

Ik heb een prima nachtrust gehad in een comfortabele Homestay. Mijn schoenen zijn droog maar zien er modderig uit. Mijn natte sokken heb ik gelukkig gisteravond bij de open haard laten drogen. Simone deed hetzelfde met haar schoenen, haar zolen smolten echter weg. Het zag er toch nog aardig uit, dus good to go! En ja met alleen een daypack draag ik toch echt weer dezelfde sokken :D

Na het ontbijt vertrekken we voor de 2e trekking. We kunnen kiezen tussen de toeristische route, redelijk vlak en minder lang of een klim. Het laatste natuurlijk! Beetje uitdaging mag wel. De omgeving is opnieuw soortgelijk als gisteren alleen nu met een nog steilere klim. Aan de top hebben we opnieuw een prachtig uitzicht. Het weer is vandaag nog beter en een strak blauwe lucht. We hebben het zo getroffen en zijn voldaan. Mi kapt voor ons bamboe stokken om meer grip te hebben. De daypack hebben we achtergelaten bij de Homestay en loopt nog prettiger.

Mi laat een giftige plant zien en verteld ons dat het dodelijk is als je hier van eet. Alleen in de bergen tref je deze plant. Haar zwager heeft een paar dagen geleden een poging tot zelfmoord gedaan door deze plant te eten. Hij had veel geld verloren tijdens een spel en was er kapot van. Gelukkig hebben ze hem op tijd gevonden en gebracht naar het ziekenhuis en het gaat weer goed met hem. Naar verhaal om te horen..

Na de top dalen we weer langzaam naar beneden tot we weer in een dorpje komen. Hier woont Mi en ze laat ons haar huis zien. Ze verontschuldigd zich dat het nog niet af is maar er staat gewoon een groot huis. Het is echt een schat en ze is vriendelijk. Ze kapt ook een stuk eetbare bamboe voor ons, een hele aparte textuur waneer je erop kauwt en het smaakt.
We lopen nog iets verder door om bij haar familie te lunchen. Opnieuw maakt ze in no time verschillende gerechten. Ook haar man heeft meegeholpen door spring rolls te maken.

Voordat het eten wordt geserveerd komt er weer een golf van hmong vrouwen en dit keer ook kinderen om vanalles te verkopen. Ik heb wel met ze te doen maar ik kan niet alles van ze kopen. Ze werken enorm hard voor de spullen die ze maken, zo creatief en mooi. Ik zou daar echt een tutorial van YouTube voor nodig hebben.

We lopen vervolgens langs een verharde weg langzaam terug richting de Homestay en krijgen een beeld van het leven in deze dorpjes. Jonge kinderen die op scooters voorbij rijden, de hmong vrouwen langs de weg, de mannen die werken in de velden.

Rond 14 zijn we weer terug om even bij te komen en trappen nog wat lol met de reizigers met wie we gisteren waren. Half 4 vertrekt de bus weer terug naar Hanoi waar ik vanavond rond 22 aankom. De taxi staat op ons te wachten en de eigenaar van de Homestay gaat ook mee omdat ze vandaag ook naar Thailand vertrekt. Haar man is Nederlands en samen runnen ze de Homestay. We praten over stroopwafels en pepernoten en begin er trek in te krijgen. De taxi rit naar Sapa town was nog geen half uur maar was net een safari tocht omdat de weg zo slecht was.

At the moment zit/lig ik weer in de sleeper bus om mijn reiservaring weer met jullie te delen. Mijn voeten stinken maar gelukkig kunnen jullie dat niet ruiken :D als ik vanavond aankom bij mijn hostel neem ik snel een douche en duik ik snel mijn bed weer in. Ook gloeit mijn hoofd en zie dat ik een aardig kleurtje heb gekregen.

Ik kan niet voorspellen of ik elke dag kan posten maar ik probeer dat zo veel mogelijk. Voornamelijk als dagboek voor mezelf, dus sorry als het te langdradig is :D zoals je leest zijn er zo veel indrukken op een dag. Ik ben nu al de dagen kwijt. Gelukkig zit ik nu 6 uur in de bus dus het is een mooie gelegenheid.

Ook heb ik eindelijk de gelegenheid om naar huis te video bellen.

Morgen vertrek ik weer vroeg om naar Halong Bay te gaan. Een van de 7 (natuur) wereldwonderen.

Ps de foto's van vandaag en gisteren staan op de blog. Same same but different

1. Rens:
    28 november 2017
    Prachtige foto's en volgens mij ontzettend aardige mensen.
    By the way hier alles goed!
  2. Oma en opa:
    28 november 2017
    Prachtig vervolg,we genieten van het verslag en de mooie foto's .
    Veel plezier groetjes .😘
  3. Wanda:
    28 november 2017
    Ik kijk elke dag uit naar je heerlijke verhalen, of ik er zelf ben, vooral met de adembenemende foto's! Dank je wel Nathalie. Echt genieten ook voor de achterblijvers.
  4. Monique Broers:
    29 november 2017
    Super Nathalie!!! Geniet van je verhalen!xxx
  5. Yvette:
    29 november 2017
    Weer genoten van je belevingen 😘
  6. Batseba:
    1 december 2017
    Mooi hoor Nathalie en gezellige kleuren hebben zij aan,prachtige omgeving en een leuke trip weer opgedaan, ervaring rijker,wederom genoten van je verhaal en op naar de volgende! Veel plezier!😍
  7. Miranda:
    8 december 2017
    Wat ideaal zo'n online dagboek! Prachtige ervaring weer!