Dag 5: Borobudur - Prambanan

21 september 2016 - Borobudur Temple, Indonesië

Eindelijk wat foto's kunnen plaatsen!

Na een korte nacht vetrek ik om 4 uur naar de Borobudur. De grootste bezienswaardigheid in de omgeving van Yogyakarta. De borobudur is een van de grootste boeddhistische tempels ter wereld en heeft een 9 verdiepingen tellende trappenpyramide.

De bus zit vol met diverse nationaliteiten en al gauw praten we over onze ervaringen tot nu toe. Vanaf een heuvel gaan we op afstand de tempel bekijken in de hoop op een Mooie zonsopgang. Bij aankomst klimmen we een stuk omhoog om tot de viewpoint te komen. Het is nog aardig donker en de ondergrond voelt kleiachtig en glibberig aan. Veel tijd hebben we niet want over een paar minuten komt al de zon op. Flink doorstappen op het moment te pakken. En dan sta je daar.. In alle stilte, omringd door groen, geknisper en gefluit van dieren, kijk ik adembenemend naar het landschap en zien we de zon opkomen.

Door het dauw zien we de tempel niet supergoed maar we zien ook de Merapi, de actiefste vulkaan van Indonesië. Natuurlijk probeer ook ik een prachtige foto vast te leggen met mijn nieuwe Keke camera. Zo onhandig als ik ben met dit soort apparaten maak ik wat shots.

Langzaam zie je het landschap van kleur veranderen en het dauw wegtrekken.

Ik ontmoet de Zwitserse Alexandria en we gaan samen weer terug naar de bus. De weg terug lijkt nog glibberiger (achteraf waren m'n Tevas toch niet handig). Bij de tempel aangekomen hebben we genoeg tijd om de trappenpyramide te beklimmen en te genieten van het uitzicht. Ik krijg ook een sarong omgewikkeld. Totaal vergeten dat je bedekt moet zijn!

Vanaf beneden is het al een prachtig en lijkt de tempel op een grote berg, een piramide of een reusachtige stupa, het symbool voor de verlichting van Boeddha. Je kunt laag voor laag naar boven lopen. Alexandria is net zo eigenwijs als mij en we lopen meteen naar de top. Met allebei een selfie stick in ons hand heb ik de grootste lol met Alexandria. We hebben geluk met het zonnige weer, maar vooral dat het tamelijk rustig is geeft je een gevoel van rijkdom.

De borobudur is rijk aan symbolen en heeft een tal van muurreliëfs. De bovenste lagen hebben geen muren wat omgeven is met stupa's met in elk een Boeddha.

Borobudur is een Indrukwekkend religieus monument.

In de bus zit ik naast de Duitse Danilo, hij was nieuwsgierig naar mijn camera die ik omhad. Ik vertel dat ik er nog niks van snap en krijg onderweg een snelcursus camera! Hij laat ook zijn foto's zien en zijn werkelijk prachtig! OMG, ik kan zo veel meer ermee maar hoe ga ik dat allemaal onthouden!

Met mijn kleffe broodjes en zijn gesmolten chocolade wafels hebben we een grappig ontbijt. We kletsen tot we bij het hindoeïstische tempel Prambanan aankomen die we samen bezoeken.

Ook dit is een mooie plaats om te bezoeken en is ooit gebouwd om de Borobudur te overtreffen. Er zijn drie grote tempels. Het symboliseert een hindoeïstische drie-eenheid van de drie heiligdommen Candi Brahma, Visnu en Siwa. Laatstgenoemde is het grootst omdat Shiva als belangrijkste godheid werd beschouwd. Ze zijn omringd met vele kleine tempelkamers die helaas vervallen zijn. Ook bij deze tempels kom je muurreliëfs tegen.

We zitten lange tijd rustig op een van de treden van een tempel en lopen daarna rond over het terrein. Rond 1 zijn we weer terug in Yogyakarta. Omdat ik het sultanspaleis nog niet had gezien had ik alsnog de kans het van binnen te bekijken. Danilo gaat met mij maar bij binnenkomst valt het ons vies tegen. Zo interessant was het helemaal niet en wat mij betreft totaal geen aanrader (buitenkant is voldoende). We lopen terug richting ons hostel en lopen nog eens door Taman Sari (Water Castle) waar ik de dag ervoor zo enthousiast over was.

Ik weet altijd heel goed de weg maar kon niet meer laten zien waar de mooie plekken waren die ik de dag ervoor had gezien. In plaats daarvan zag ik nog vele nieuwe plekken op dit terrein. Ik was opnieuw blij verrast. Prompt loop ik mijn collega Annelie tegen het lijf. Het was echt een verrassing en waren allebei enthousiast elkaar te zien! Ongelofelijk dat dit kan. Ik wist in Nederland al dat zei een dag later vertrok maar we hadden het idee elkaar pas op Bali te ontmoeten.

We lopen verder en nu we weten dat we er bijna zijn raak ik vermoeid. Ik voel me een klein kind als we bij de bekende straat met restaurantjes komen om een ijsje te eten en bij te komen. Heerlijk ! We besluiten ons op te frissen , te relaxen en in de avond af te spreken om samen te eten. En wat voel je je toch weer fijn na zo'n douche. Ik kan ook even wat foto's op instagram plaatsen. Op deze blog gaat dat tot nu helaas te langzaam om te uploaden. In mijn kamer tref ik eindelijk een Nederlandse jongen. Grappig dat we beiden eerst Engels. Ook bij de twee tempels vandaag praat ik alleen maar engels ondanks ik ook Nederlanders tegenkwam in dezelfde bus/groep. Het is stiekem ook leuk om een beetje ingonito te blijven.

In de avond eten Danillo en ik een heerlijk Indonesische maaltijd en voorafjes. Verse mango juice maakt het compleet. De andere die we hadden ontmoet zien we niet vanavond maar we hebben samen een gezellige avond en zijn we vol on gesprek over ons avontuur.

Morgen vertrek ik om 8 uur (eveneens vroeg) voor een 12 uur durende rit (dit keer minibus) naar Oost Java. Hier ga ik de Bromo vulkaan te bezoeken.

1. Oma en opa:
    22 september 2016
    Wat een geweldige mooie reis verslagen,dat is genieten.We noemde het vroeger al de Gordel van smaragd.Je raakt daar niet uit gekeken ,geniet ervan veel plezier en veel liefs van ons . Oma en Opa.
  2. Marieke:
    26 september 2016
    Echt een bijzondere toeval dat je je collega tegenkwam ♡