Dag 24: Jimbaran

10 oktober 2016 - Jimbaran, Indonesie, Indonesië

(Ik heb inhaalslag gemaakt met foto's plaatsen op de blog).
Vandaag sta ik vroeg op om Jimbaran te verkennen en mijn dag te beginnen met de traditionele Morning Market. Ik heb goed geslapen en ben nogmaals blij met deze kamer. Ook geen last gehad van de Française.
Ik mag deze dagen weer lekker zelf mijn broodjes smeren. De selfservice is uitstekend! Toast met keuze uit hagelslag, verschillende jams, thee en een sapje. Simpel alom maar perfect omdat ik namelijk nu een extra broodje smeren :-)
Bij het hotel mag je gratis fietsen lenen en gezien ik niet verder dan Jimbaran ga vandaag is het ideaal. De kleine fiets is a la inklap en dus hilarisch om op te fietsen, helemaal omdat ik 1 van de weinige zal zijn. Het scooter gebruik is ontelbaar hier dus zal lekker opvallen. Vergeet niet dat je hier links moet rijden.
Fietsen gaat lekker vlot en ben met een paar min bij de markt. Ik parkeer mijn rode bike naast de scooters en struin lekker rond. Ik wilde expres vroeg om me alleen op de wereld te voelen zonder toeristen. Die waren inderdaad niet te zien. Langs de weg zijn diverse kraampjes met vers fruit en groenten en is appetijtelijk om naar te kijken. Ik kijk aandachtig naar een vrouw die jackfruits aan het schillen is. Deze vruchtbomen heb ik al vaker zien en zijn opvallend groot, groen en heeft een stekelig uiterlijk. Ik vraag of ik het kan proeven echter wordt dit vooral gebruikt voor groentes en is zo niet te eten. Ik praat met de locals en ik word alsmaar gekker van het lekkere eten. Zelfgemaakte koekjes en cakejes en diverse lekkernijen loop ik al met een drietal tassen met fruit en zoetigheid. Hoe ga ik dat doen met m'n fiets zometeen..? Niet alleen langs de weg maar ook binnen is er een soort van hal. Het is compact en er is genoeg actie en vermaak. O.a. kippen die geslacht en geplukt worden, kokos wat met een machine wordt geraspt en vrouwen die offers maken met kleurrijke bloemen. Op zo'n kleine oppervlakte zo veel gebeurtenissen. Je kan gewoon stilstaan en een rondje draaien. Ik bekijk alles nauwlettend en nieuwsgierig hoe men te werk gaat. De mensen staan open voor een gesprek en laten je van alles zien wat het nog leuker maakt.
Tassen volgeladen fiets ik richting het strand terug naar de vismarkt, wat op de route ligt terug naar het hotel. Ik moet nodig wat lossen voordat ik op het strand kan liggen. Ik neem af en toe alvast stiekem een kijkje op het strand en de glimlach komt alweer op mijn gezicht. Het is een groot verschil met gisteravond (de invasie van chinezen). Namelijk bijna niemand op het strand. Perfect !
De vismarkt is een populaire stop, een must see in de ochtend waar het levendig is, zowel buiten als binnen. Kijk goed uit waar je loopt want je hebt zo een vis die in je rug prikt. Vooral binnen in de hal zijn het smalle paadjes maar werkelijk fantastisch om tussen te lopen. Grote, kleine, dikke, dunne vissen, kleurrijk of niet. De vis geur valt me alles mee. Ik vraag nieuwsgierig naar de namen van de vissen die me allemaal aankijken. Genoeg aandacht!
Ik drop wat spullen bij het hotel en ga terug naar het strand. Het is inmiddels 10 uur en rustig. Ik huur een bed en parasol en lig lekker bij het water. Af en toe een verkoelende duik en lekker blijven liggen. Ik heb nog geen dag gehad waar ik alleen maar op 1 strand gebleven ben. Ik blijf tot het donker is en tegen 5 wordt het druk op het strand. Het is vandaag prachtig weer om de zonsondergang te kunnen zien. De tafels worden weer klaargemaakt en de visgerechten worden weer volop geserveerd. Opnieuw weer belachelijk veel chinezen.
Ik kijk in alle rust naar de zonsondergang en vermaak me uitstekend. Het is al vroeg donker hier en je hebt al gauw het gevoel dat het al 10 uur avonds is. Ik fiets terug naar het hotel en wat is een douche dan fijn na zo'n lange stranddag.
Ik loop nog even langs de streetfood stalletjes en neem een portie nasi. Nog even uitwaaien op de Rooftop van het hotel en dan lekker op een koele kamer liggen. Ik heb vanavond geen kamergenoot dus spreid mijn spullen over de twee andere bedden. Ik kan weer mijn blog bijwerken en wat appen. Ik boek nog twee extra nachten omdat ik niet veel meer ga ondernemen. Morgen huur ik een scooter om nog meer naar het zuiden te rijden en vanaf Uluwatu tempel terug langs de kust naar het hotel te gaan.
 Ja je leest het goed, ik ga het toch echt proberen om hier scooter te rijden. Nog drie dagen plat liggen is niks voor mij dus wil op z'n minst nog 1 x goed erop uit!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl