Dag 6: Yogyakarta - Bromo / Cemoro Lawang

22 september 2016 - Bromo, Indonesië

Met langere nachtrust vertrek ik vandaag vroeg voor een 12 uur durende reis naar Oost Java. We overnachten in het plaatsje Cemoro Lawang om de volgende ochtend vroeg de Bromo vulkaan te beklimmen en de zonsopkomst te beleven.

Het is een trip van 3 dagen om na Bromo , de Ijen krater te bezoeken en te eindigen bij Ketapang om de Ferry naar Bali te nemen.

Ik word als eerste opgehaald en scoor de "beste" plek in de bus. Ik heb eindelijk tijd om mijn blog weer bij te houden en alvast wat te lezen over Bali.

Ik zit naast de Franse Laurent en Van die ontzettend aardig zijn. Ze zijn voorzien van alle mobiele gadgets. Ik mag gebruik maken van hun wifi en oplader.

Er is niet echt een hoofdweg zoals in Nederland maar allerlei dorpjes die we passeren. Druk verkeer van vooral scooters, vele moskeeën, rijstvelden en plantages komen voorbij.

Gelukkig hebben we de nodige plas/eetstops en niet onbelangrijk de benen te strekken.
En ja plasstops op een staande wc. De herinnering van 3 jaar geleden tijdens mijn reis in Thailand met Sanne kwam in me op :-) zoals ik al dacht was ik er uiteraard op voorbereid door een jurk aan te trekken. Minder gedoe.

Rond 20.30 hebben we nog 1 stop voordat we via een pas omhoog worden gebracht naar ons hotel. De 12 uur zijn inmiddels allang verstreken. We krijgen uitleg over de trip die ons te wachten staat. Sommigen gaan met een jeep naar een sunrise viewpoint en daarna naar de krater. De eigenwijze ik kies voor de looptocht van een uur om bij de krater aan te komen voor de zonsopgang.

We stappen in een nieuwe bus met een nieuwe chauffeur. Het is inmiddels pikkedonker en de weg naar boven is uitdagend. Ik zie een heldere lucht met sterren. Voor m'n gevoel heb ik dat al tijden niet meer gezien (Jakarta was smog en Yogyakarta bewolkt in de avond). Voor de tocht hebben we een zaklamp nodig. Het zal 4 graden zijn dus warme kleding en schoenen is een must. Waarom heb ik ook alweer hiervoor gekozen??

Wanneer we uitstappen (inmiddels na 10) is het beduidend een stuk frisser maar het voelt lekker aan. De kamer is simpel maar prima. Ik gebruik voor het eerst mijn reislaken. De sprei (net een tapijt) waaronder ik moet liggen leek me niet zo fris.

De chauffeur Hidu was zo vriendelijk ons morgen eerst naar een viewpoint te brengen (20 min nog lopen) en daarna vlakbij de krater te droppen (dan nog eens 20 min lopen). Het is veel mooier om de vulkaan ook van een afstand te kunnen zien en kan dit aanbod niet weigeren. Stiekem ben ik ook blij dat ik minder hoef te lopen.

1. Oma en opa:
    23 september 2016
    Hallo Nathalie,wat een mooie maar zware vakantie.Maar jou getrainde lichaam kan daar goed tegen ! Geniet ervan veel liefs oma en opa (we kijken weer uit naar het volgende reisverslag )