Dag 4: Yogyakarta

20 september 2016 - Jogjakarta, Indonesië

Vandaag had ik heerlijk de tijd om uit te slapen (rond 10) en Yogyakarta te verkennen. De afgelopen dagen had ik te weinig geslapen, maar aangezien je niks MOET voelt het niet alsof ik slaap tekort kom.

Het hostel/homestay is zo rustgevend. Zoals de naam al aangeeft (bamboo bamboo) is de lobby omringd met bamboo, palmbomen, planten en het geluid van kabbelend water op de achtergrond (im in peace).

Zo fris en schoon (niet makkelijk hier) zoals ik graag wil zijn was ik eerst even snel mijn kleren van de afgelopen dagen.

Ik wilde graag het Kraton zien, het sultanspaleis van Yogyakarta. Na een stukje lopen en fruit gescoord te hebben als ontbijt dacht ik nee, niet zo eigenwijs doen en gewoon een fietstaxi nemen. Er is mij verteld dat het paleis tot 16 uur open is. Gezien dat dichtbij mijn hostel is laat ik me brengen naar de andere kant van de stad en heb ik genoeg tijd voor andere bezienswaardigheden.

De fietstaxi is zo leuk om te ervaren. Heel relax zittend om je heen kijken en genieten. Ik stop bij een batik atelier. Daar wordt badtextiel gemaakt met in was voorgetekende traditionele motieven en batikschilderijen. Ik krijg uitleg hoe dit tot stand komt en bewonder diverse schilderijen. Ik besluit een doek te kopen. Het is een vlinder, met als betekenis voor mij de vrijheid die ik op dit moment ervaar.

Loop naar de hoofdstraat van Yogyakarta (Malioboro) met tal van stalletjes van souvenirs en eten. Ik bekijk ook even de shopping mall. Ik word veel aangesproken op straat door locals en ik maak her en der een praatje. Zoals m'n schoonzus als zei ben ik een Blanda (Nederlandse toerist) dus dat roep ik lekker hardop elke keer :-)

Dan begint het te regen. Een heerlijk verkoelende tropische bui, gelukkig stond ik net onder een afdak met een eetstalletje voor m'n neus. 1 loempia dan maar! Ik zit rustig te smullen ervan en kijk hoe de mensen zich gedragen in deze flinke bui. Als de regen bijna is gestopt waan ik me in Pasar Beringharjo, de belangrijkste markt van Yogya. Een levendige sfeer met kleurrijke kleding, lekkere geur van eten en drukte. Alles dicht op elkaar, fantastisch. Uiteraard scoor ik snacks.

Ik passeer Gedung Negara, een 19e eeuws overheidsgebouw en ik raak weer in gesprek met een local. Hij zegt dat ik te laat ben voor het sultanspaleis omdat het 14 uur sluit! Helaas pindakaas... Tegenover is het Nederlandse fort Vredenburg en breng daar een bezoek aan. Ook hier willen ze maar al te graag op de foto met mij en ik natuurlijk ook met hen (alleen maar foto's van gebouwen is ook zo saai en selfies... Nou nee) .

Ondanks dat het paleis dicht is loop ik er toch even heen om de buitenkant te bekijken (toch op de route homestay) en ga naar de Water Castle Tamarin Sari. Dit fantasierijke, bijna onwerkelijk aandoende gebouw was het lusthof van de eerste sultan. De zon gaat bijna onder en ik loop door de tuin.

Ook hier praat ik met een local die me meeneemt in het verhaal van deze omgeving en we hebben de grootste lol. Pas op pas op als ik moet bukken onder een poort en hij maakt ook een paar foto's van mij (uitstekende fotograaf, hij doet dit dagelijks en leek wel een pro). Ik vraag hem waarom hij zo veel moeite doet voor mij (hij is geen gids). Hij doet dit met liefde en wil zijn enthousiasme overbrengen, hij is eigenlijk een batik schilder. Hij geeft mensen graag een goed gevoel. Ik voelde zijn oprechtheid en het was zo puur dat ik er ontzettend emotioneel van werd. Hij omhelsde me en zei dat ik een goed mens ben. Ik kan het niet omschrijven maar het was een heel fijn moment.

Een mooie afsluiting van de dag en met nog een klein stukje lopen ben ik weer terug bij mijn homestay, de zon is net onder.

Rustig de tijd om bij te komen van alle indrukken van de dag, mijn volgende trip te boeken en de blog te schrijven. Ik vind jullie reacties super lief! Misschien is het te uitgebreid maar het is voor mij meteen handig als "reisdagboek".

WiFi is nog steeds slecht, ik heb een paar foto's op m'n instagram geplaatst. Nfi123 daar kan je me ook volgen.

Morgen vetrek ik 4 uur ochtends om de zonsopkomst te zien bij de borobudur tempel.

1. Maaike:
    20 september 2016
    Super leuk om te lezen. Je kan wel een boek schrijven. Genietse.
  2. Janicke:
    20 september 2016
    Wauwe naat echt super om te lezen.
    Blij dat t zo mooi is.
  3. Maybrith:
    20 september 2016
    Geweldig Nathalie. Je bent er nog zo kort en hebt al mooie, waardevolle momenten met mensen die je raken en prachtige dingen gezien.
  4. Pascale Bood:
    21 september 2016
    prachtig om te lezen Naat, net of ik er gewoon bij ben. enjoy xxx
  5. Karin:
    21 september 2016
    Wat een mooie inkijk in jouw reiservaringen. De tijd van je leven! Geniet ervan meis. Groet van Karin
  6. Nienke van Dorp:
    21 september 2016
    Zo, ik heb even alle blogs achter elkaar gelezen! Wat heerlijk om te lezen dat ze zo lekker aan het genieten bent. Nu al zin in je volgende blog! Liefs Nienke xx
  7. Monique Broers:
    He Blanda :-) ,

Verhalen zijn niet te lang hoor,love it!!!
  8. Suzanne:
    21 september 2016
    Naath! Ik zag al je foto's op instagram en je link naar deze blog. Als ik dat had geweten dan had ik nog minstens 200000 rupiah voor je, mooi he geld uit de ATM halen daar :)
    Genieten stoer wijf!
  9. Jaylee 😉:
    Heeej blanda :D

Wauw heb net alles blogs gelezen! ( hoezo weet niet of ik zo'n blogger ben) Super mooi geschreven. Heb ook zin om te gaan zo! Geniet ervan en ik kijk uit naar de volgende blog!
    Knuffel
  10. Maya:
    21 september 2016
    Hee lief! Beetje druk gehad,, met als gevolg dat ik nu heerlijk ik een x kan genieten van je avonturen van de afgelopen dagen!! Geniet!!
  11. Marieke:
    26 september 2016
    Zo heerlijk geschreven ik ga helemaal mee in jou verhaal♡