Dag 14/15: 7/8december Hanoi - Tam Coc

8 december 2017 - Tam Coc, Vietnam

Rond 5 in de ochtend kom ik eindelijk aan in Hanoi. Ik moet nog wel een bus nemen naar het centrum maar dat gaat gelukkig vlot. Een klein stukje lopen en dan ben ik weer bij de hostel rond 6. Hartstikke vroeg natuurlijk en neem even een break. Ik heb aardig geslapen. Ik heb geen ontbijt of kamer geboekt maar loop gewoon naar de rooftop om te ontbijten. En dat lukt! Een Franse jongen spreekt me aan en we hebben een kort gesprek. En laat hij nou net chocolade hebben waar hij van af moet. Ik denk al een paar dagen aan een stuk chocolade maar is niet echt te krijgen. Heel blij bedank ik hem en geniet er meteen van.

Iets later dan gepland wordt ik rond half 9 opgepikt. Ik zie Max, dezelfde jongen die ik in Meo Vac tijdens de Ha Giang loop heb ontmoet in de Homestay. Ook 2 andere Nederlandse meiden tref ik in de bus en vertellen dat de gids boos is op hen omdat ze te laat waren. Echter is hen een andere tijd vermeld. Ze ruziën met de gids die continu hun beschuldigd van het te laat zijn. Ik blijk samen met hen en Max in een dagtrip bus te zitten terwijl wij alleen in Ninh binh en Tam Coc afgezet willen worden. Ik slaap nog wat bij en aangekomen in Ninh binh stappen de Nederlandse meiden en een paar Duitsers uit. Echter is dat nog een paar km van de bushalte Ninh binh vandaan. Ze willen weer terug in de bus maar worden geweigerd. En ondertussen hosselen de gids en chauffeur wel een dure taxi om je naar het centrum te brengen. Hele toestand wat ik ergens ook snap, omdat je je opgelicht voelt.. blijkbaar toch niet goed geregeld allemaal. Ik besluit te blijven zitten en Max ook. We gaan eerst nog naar een tempel, vlakbij Tam Coc waar wij nog 50k Dong voor moeten betalen (€2) we lopen wat en wanneer we in Tam Coc aankomen vraagt de gids om het geld. Omdat we de optie hadden eerder uit te stappen. We weigeren dit te betalen en lopen van hem weg. Het is 1 grote scam vanaf het moment dat we instapte en dit is niet he hele verhaal. Ondanks het kleine bedrag is dit een principe kwestie.

Wanneer ik uitstap loop ik Helmer tegen het lijf waar ik in Hanoi ook contact mee had. Hij is ook met 2 andere Nederlanders gisteren aangekomen en verblijven op mijn tip ook in de bungalow aan het water. Max slaapt iets verderop. We meeten later. Ik loop om het meer waar aan het eind mijn nieuwe verblijf is voor 1 nacht. Het is net klein Venetië met loop bruggetjes en kleine bootjes met toeristen. Ik check in, drop mijn backpack, even snel opfrissen en meet met Max en de anderen voor lunch. Zij hebben in de ochtend een boot trip gedaan en besluiten dit ook te gaan doen. Helaas is het dichtbewolkt maar niet koud waardoor alles er wat grimmiger uitziet. De boottocht is bijna 2 uur en is erg leuk om te doen. Tam Coc omgeving is vergelijkbaar met Halong Bay maar dan op het land omringd met groene natuur. We stappen in een roeibootje en varen over de Ngo Dong rivier. De roeibootjes is voornamelijk door vrouwen en het grappige is dat ze roeien met hun voeten. Het is echt geen gezicht maar wel hilarisch. Gezien het einde van de dag is is het rustig op het water. Heerlijk zeg.. Even genieten van de omgeving en zen.. Ook leer ik Max beter kennen en blijkt dat hij in zijdewind woont en ik bij zijn neef in de klas heb gezeten.

Na de trip splitten we even onze wegen en ontmoeten elkaar weer met avond eten. Ik heb een kamergenoot die ook weer Nederlandse is. Ongekend hoeveel Nederlanders ook in Vietnam zijn. Ze is ook erg spontaan en na een warme douche gaat ze mee om wat te eten. Max heeft ook mensen leren kennen in zijn hostel, ook allemaal solo reizigers. We zitten aan 1 grote tafel samen te eten. Dat is het leuke aan alleen reizen dat je elke keer in een ander gezelschap zit. Wisselen elkaars reiservaringen uit en de dingen die we meemaken. We zitten in een restaurant wat net haar deuren heeft geopend. Het is druk en chaotisch. Kinderen die mee helpen in de bediening, het verkeerde wat wordt geserveerd, sommige dingen die ze morgen wel op de kaart hebben maar vandaag niet en het piepende harde geluid van het draaiende spit met eenden. Het lijkt een groot festijn waar we zijn terwijl het plaatsje ontzettend rustig is. Het eten is matig maar waardeer de inzet die wordt getoond enorm. Iets verderop nemen we nog een drankje en een toetje toe.

Ik heb fijn geslapen en ontbijt aan het water met varende bootjes die voorbij komen. Geen zonnige dag maar niet koud. Helmer, Ronald en Janne schuiven aan en Max app ik om met de scooter vandaag Tam Coc te verkennen. We cruisen en bezoeken een aantal tempels. Een vrij ontspannen dag maar door alle indrukken ook moe nu. We lunchen wat later. Rijden nog wat en sluiten deze leuke dag af bij een reggae bar met een cocktail en een potje poulen. Daarna nemen we afscheid. Ik loop terug naar de bungalow om mijn backpack te pakken en mijn paspoort op te halen. Bij aankomst bedenk ik me dat ik mijn helm heb achtergelaten bij de bar. Oops.. Bij het uitchecken vanmorgen gaf de receptioniste aan dat ik nog moet betalen, waarop ik aangaf al betaald te hebben. Nu weer teruggekomen vraagt ze me opnieuw nog te betalen want ze had het gecheckt. Ik praat even met haar door omdat ik ervan overtuigd ben al betaald te hebben. Ze wint het niet van me en laat het gaan. Ik heb nog een uur voor de bus gaat (20 uur) en loop er alvast naar toe, geen zin om bij de bungalow te blijven plakken. Ik kom de anderen weer tegen en we eten nog wat.

Tam Coc is rustig en niet spectaculair maar een prima plek voor 1,5 dag. Weg uit de drukke omgeving van Hanoi.

Op dit moment wacht ik al een uur op de bus naar Phong Nha. Het midden van Vietnam. Ik zit met Max en nog een paar uit een eerdere ontmoeting. Even tijd om de blog te schrijven. Het gaat overigens goed met mijn hand en niet meer zo dik. Top!

Goed, inmiddels 21.30 en ik mag instappen. Veel gedoe wel en chaotisch voordat je eindelijk in de bus zit. Ik zag mijn naam niet op de lijst maar ze hebben naar het bureau gebeld. Ik heb een open bus ticket in Hanoi al gekocht maar net pas gekregen. Echter zit de ticket voor Dalat er niet tussen, dus ik denk dat ik de verkeerde heb gehad.. Ik ga niet geholpen worden dus zal in phong Nha moeten kijken hoe te regelen :-)

1. Oma en opa:
    8 december 2017
    Hallo Nathalie, je schaafwonden worden al wat beter gelukkig.
    Weer een bewogen dag gehad ,en weer leuke reisvrienden
    ontmoet. Bedankt voor de mooie foto's en het verslag !
    Liefs en een fijne voortzetting van Je vakantiereis !
    We kijken weer uit naar het vervolg 😘🍀
  2. Rens:
    9 december 2017
    Mooie story weer, leuk al die mensen te ontmoeten en weer een aantal mooie foto's.
    Goed te horen dat het met je hand beter gaat. Veel plezier. Rens