Dag 9 en 10: 2 en 3 december Cao Bang-Ban Gioc-Ba Be Lake

3 december 2017 - Ba Bể Nationaal Park, Vietnam

Ok het is vroeg, maar ik ben op tijd wakker. Ik heb goed geslapen in dat heerlijke grote bed :-) geen ontbijt service van het hotel maar in het centrum een broodje naar keuze van de lokale bakker. Een pannenkoek met pork was ook een optie maar meteen al zo'n gerecht was me even te zwaar. De koffie tent gaat pas over een uur open en we worden verwacht nog "even" rond te lopen. Sta je dan met je goede gedrag.. Wat mij en de anderen betreft was het een broodje scoren en gaan maar "we hebben genoeg tijd". Seriously... Ik had dus zeker nog een uur kunnen slapen.. Dan maar even rondlopen. Rond 6 is alles om ons heen al in volle gang. Scooters op een ondenkbare manier volgeladen, eettentjes langs de weg zijn al uitgestald en worden druk bezocht en de markt hal is al bedrijvig. Ik loop al kauwend op mijn broodje er doorheen. Mijn eetlust verdwijnt al snel wanneer links, rechts, voor en achter me vlees wordt bereid door de mensen. Het is eigenlijk wel gaaf om te zien maar dit is niet het moment. Aaah daar zijn de groenten, een stuk fijner om naar te kijken.

Iets verderop nemen we aan de Bang Giang rivier een kop koffie, thee voor mij en wat vers fruit van de markt. Na een kleine 3 uur in de bus, opnieuw door het prachtige bergachtige gebied word ik langzaam wakker en komen we aan bij de kalkstenen grotten van Nguom Ngao. De vertaling hiervan is de tijgergrot. Het grotten stelsel is meer dan 2000 meter lang en langs gebaande paden, soms even bukken zie je de meest waanzinnige vormen.

Een paar kilometer verderop zie ik dan eindelijk de Ban Gioc waterval en ligt exact op de grens van China. Niet te vergelijken met de Niagara falls waar ik ooit ben geweest, maar zeker niet minder mooi. Links hiervan is nog een kleinere waterval. De Ban Gioc is de grootste waterval van Vietnam doch niet de hoogste. De verticale val is zo'n 30 meter maar in de breedte zo'n 300 meter. Ik dwaal er rond en stap ook op een vlot om dichterbij de waterval te komen met verfrissende sproei. De foto's geven een aardig beeld maar is verreweg van de werkelijkheid.

Tegen de middag vervolgen na de lunch onze 5 uur durende rit naar Ba Be Lake waar we begin van de avond arriveren.

We dineren met z'n allen en heb leuke gesprekken met de groep. Later zit ik nog na met de guide en een aantal. Bier drinken maar ook Vietnamese wiet. Beiden zijn niet aan mij besteedt, maar gezellig was het zeker. En dan naar bed.. Dit keer in een Homestay maar anders dan tot nu toe. Een schattig klein kamertje maar het matras is flinterdun.. Alsof je op de grond slaapt. Met een tapijt achtig dik dekbed. Gelukkig heb ik een dunne slaapzak die toch nog van pas komt.

De volgende ochtend ontbijten we met pannekoeken en banaan, prima. Vooral het uitzicht van de Homestay maakt het ontbijt te gek. Het is warm, zonnig, bijna een strak blauwe lucht en kijk op een prachtig landschap. De paalwoningen, bewoond door de Tay, de rijstvelden, het meer Ba Be Lake en de bergen. En het is zo rustig. We zijn de enige groep en verder geen toerist te bekennen. So peaceful! We lopen richting het meer om vervolgens de hele ochtend te varen met een typisch motorbootje.

Ba Be Lake ligt in het midden in het berggebied en betekent Drie meren. Eigenlijk is het 1 onafgebroken stuk water. Het meer wordt echter Ba Be genoemd omdat het meer is verdeeld in drie delen die allen een andere naam hebben. Ba Be is het grootste meer van Vietnam en is op sommige stukken bijna 35 meter diep.

Het is een relax moment waar geen einde aan lijkt te komen. Letterlijk zelfs want wanneer je op het water vaart en je in de verte kijkt lijkt het infinity. Groenblauw water en de bergachtige groenrijke omgeving, ik kan het niet vaak genoeg zeggen hoe mooi het hier is. Af en toe stappen we uit om een tempel te bezoeken, maar ook voor korte klim in de "jungle" nadat we op een bamboe vlot een stukje gaan raften.

Rond de middag neem ik plotseling afscheid van de groep. Ik dacht dat we met de bus eerst terug zouden gaan naar de Homestay voor lunch en zij daarna terug naar Hanoi zouden gaan. Echter was dit niet het geval en moest ik de groep eerder verlaten. De guide heeft netjes de Homestay gebeld en ben ik opgepikt met een scooter en zie onderweg nog een paar viewpoints.

Ik verblijf namelijk nog 1 nacht hier om morgen een motorbike trip te doen van drie dagen in de nog meer noordelijke provincie Ha Giang. Ook wel de Ha Giang loop genoemd.

Bij terugkomst in de Homestay krijg ik een noodle gerecht en geniet tijdens het eten van het uitzicht. De man van de scooter en de eigenaar vergezellen mij ook al verstaan we elkaar niet. Hij vraagt mij of ik een trip wil doen en laat me van alles zien op de kaart. Met Google translate probeer ik uit te leggen dat ik dat morgen al ga doen. Flinke miscommunicatie en dan belt een Engels sprekende gids met mij via de telefoon van de eigenaar. Ze dachten dat ik de Ha Giang wilde doen.. A fijn. Leuk hoe dat gaat. Super lief dat ik gebeld werd en nog uitleg kreeg wat meer voor hun nodig was. Lol.

Ik besluit nog even een rondje te lopen en in een kleine shop word ik nog uitgenodigd voor een kopje thee. Totaal niet Engels sprekend maar we waren veel aan het lachen. Heel vriendelijk waren ze in ieder geval. Wanneer ik terug kom ontmoet ik drie Nederlanders met wie ik, samen met anderen uit de Homestay de avond door breng. Ook is mijn motorbike guide gearriveerd. Meer hierover zsm!

Nb maar een paar foto's van 2 Dec, de volgende keer post ik het vervolg.