Dag 1: 23/24 november Amsterdam - Hanoi

24 november 2017 - Hanoi, Vietnam

Hey jij daar! Ik hier! Leuk dat je even de tijd neemt voor mijn reisverhaal. Ik ben net zo nieuwsgierig als jullie hoe ik deze reis ga ervaren.

Sinds mijn reis naar Indonesië begon het de afgelopen maanden weer te kriebelen om opnieuw een trip te maken. Waarom Vietnam? Waarom niet? 6 weken geleden geboekt met een big smile en helemaal hieperdepiep, maar al snel stap je weer over op de allerdaagse dingen. Voorpret van korte duur. Natuurlijk wel wat sites bezocht en wat gelezen, maar tot aan gistermiddag een nuchtere houding. Van Noord naar zuid punt :-) Met het aanmaken van deze blog en de vele lieve reacties besef ik me dat het toch heel bijzonder is dit weer te gaan doen.

Afscheid nemen is, als het moment daar is toch altijd een dingetje. Al vroeg stap ik op de trein met schoolgaande kinderen en forenzen op weg naar Schiphol. Kijkend naar het vlakke landschap, af en toe een piek van een windmolen en de drukke snelwegen door te spits, laat ik alles van de afgelopen tijd weer even los.

Op Schiphol Plaza nog een paar gekke bekken trekken in een photobooth, video bellen met familie en de laatste berichtjes versturen vertrek ik, op weg naar een nieuw avontuur.

Mijn vlucht van ruim 11 uur naar China was ondanks weinig slaap relaxt en vloog voorbij. Ik heb tijdens mijn vlucht plezierig kennisgemaakt met mijn buurman Gaston (nee hij had geen cheque), op reis naar Nieuw Zeeland om zijn dochter te bezoeken. 3 uur wachten voor de overstap naar Hanoi, weer door allerlei poortjes en check ups bleef nog weinig tijd over voor een bakkie. We drinken wat dichtbij de gate. Met nog een half uur voor vertrek lopen we rustig naar mijn gate. Hij moet nog 8 uur wachten en wil me uitzwaaien. Zie ik een rood lampje knipperen met "final call"! Shit, er staat ook niemand meer bij de gate! Oops! Snel wisten ze te bellen en regelde ze nog een mini busje om me naar het vliegtuig te brengen. Snel neem ik afscheid van Gaston en sprint met de stewardess naar buiten. Last but not least stap ik in het vliegtuig! Pfiewww

Met een uurtje vliegen land ik in de ochtend 10.45 uur in Hanoi. Ik vond het ophalen van de visum vrij vlot gaan maar voor je eindelijk buiten staat ben je alweer een uur verder. Buiten wacht ik op de shuttle bus naar de Old Quarter, het oude centrum wat tevens een goede plek is om backpackers te ontmoeten. Bij de bushalte ontmoet ik gelijk een aantal backpackers, waar ik mee kennis maak. Super leuk om alle verhalen te horen. 1 meisje, Laura uit Australië wissel ik fb gegevens mee uit gezien zij ook naar het noorden wil gaan en wie weet komen we elkaar nog tegen. Ik verblijf net iets buiten old quarter en stap een paar haltes later uit.

Het voelt weer net als thuiskomen, de drukte van de toeterende scooters en auto's om je heen ben ik inmiddels gewend vanuit mijn vorige reizen. Doorlopen en ze rijden gewoon om je heen. Rond 13.30 kom ik eindelijk aan bij mijn hostel en ik word vriendelijk ontvangen. Deze zit pal naast de Sint Jozef kathedraal. Een bijzondere verschijning van deze rooms katholieke kerk in een voornamelijk boeddhistische stad. Geïnspireerd op de Notre Dame, gebouwd toen de Fransen de stad bezetten.

Ik krijg een coupon voor een welkomstdrankje in de rooftop bar, ontbijt is inbegrepen en de locatie is top! Daarentegen slaap ik volgens mij met 20 man op de kamer die best muffig ruikt maar ach! Je moet er wat voor over hebben wil je andere backpackers leren kennen!

Na een warme douche in de hal betreedt ik de rooftop met een stunning view van de stad en kathedraal. Met een Lemon Juice en even de WiFi aan kan ik eindelijk genieten en beginnen met mijn reis. Het is helemaal niet warm op het moment in Hanoi, zo'n 15 graden en met 1 trui en 1 thermoshirt ga ik het niet overleven. Gelukkig is hier een overvloed van winkeltjes en is alles spotgoedkoop dus had mijn backpack gerust leeg kunnen meenemen.

Na een paar minuten kom ik al diverse backpackers tegen, waaronder de Nederlandse Julien en maak ik een praatje. Deze hostel is echt een fijne ontmoetingsplek. Leuke verdiepingen met lounges en 'hang plekken'. Ondertussen vliegt de tijd en hoor ik dat de hostel om 16 uur een gratis walking tour organiseert door de stad. Let's go!

Beneden ontmoet ik drie Belgische meiden (laura, laura en Alix) en de Canadees Aaron. Ik vraag of Aaron ook de tour gaat doen en samen gaan we met de gids mee. Last minute hoppen de drie meiden ook mee en beginnen bij de kathedraal. Eenmaal buiten sluit Julien ook aan met zijn vriendin Cristina. Met een leuke club lopen we door de stad en leren we elkaar beter kennen.

Het is giga druk op straat en overal waar je kijkt speelt er zich een scène af. Scooters met een heel gezin achterop, allerlei handelswaar achterop de scooter, zo gek niet te bedenken. Scooters overheersen het straatbeeld en het is rumoerig. Overal eet plekjes langs de kant van de weg met kleine krukjes waar vers eten wordt bereid, ganzen en kippen worden geslacht, puppies die rond kwispelen. Hysterisch en heerlijk om te zien.

We duiken in een coffee Cafe en nemen op ieniemini krukjes plaats om de egg coffee te proeven. Geen koffie liefhebber maar het is echt de moeite waard. Ei.. Wie bedenkt dat nou..

Langs kleine drukke winkel straatjes lopen we zigzaggend door de stad en de vele kraampjes. Ook Laura uit Australië kom ik tegen. Waar het nu nog druk is start over een paar uur de nightmarket en is al het vervoer verbannen! Hoe bijzonder is dat! En het werkt ook nog!

Na ruim 2 uur zijn we weer terug en ik de bar geopend in ons hostel! Gratis bier! Ook dat nog! Ik vind het echt een luxe voor zo'n simpele hostel en wordt zeer gewaardeerd! Iedereen komt bij elkaar en er hangt een fijne sfeer.

Gezellig kletsen op de rooftop maar het is toch echt koud geworden nu. Brrr. Nog een laag maar aan dan en in de lounge verder ouwehoeren.

"Kom we gaan naar de nightmarket en streedfood uitproberen" . We struinen over de markt, zien en proeven van alles. In het weekend is rond de avond de lange straat afgesloten voor het verkeer en kan je makkelijk rondlopen zonder de hinder van het drukke verkeer. Het is echt fantastisch. We duiken ook een bar in om even te swingen en gaan daarna nog op straat aan de drankjes en kletsen de avond vol.

Rond middernacht lig ik eindelijk in bed om na 36 uur toch echt even te gaan slapen..

1. Marieke:
    26 november 2017
    Heerlijk om weer je verhalen te lezen 😍 dat vliegtuig gedoe echt iets voor jou😂
  2. Oma en opa:
    26 november 2017
    Hallo Nathalie, we hebben genoten van je mooie reis verhaal.Je aankomst en je kennismakingen . Nog veel vakantie plezier,we kijken uit naar je volgende verslag .
    Groetjes en veel liefs .
  3. Selma:
    26 november 2017
    Heel veel plezier en geniet!
  4. Rens:
    26 november 2017
    Ik lees het al, je zit er weer helemaal in!!
    Leuke foto's. Geniet en ik zie het volgende verhaal weer tegemoet.
  5. Yvette:
    26 november 2017
    Heerlijk om te lezen. Alsof ik midden in een film zit...ik heb het visueel. Geniet!!
  6. Maaike:
    26 november 2017
    Super leuk weer te lezen. Jammer dat ik het niet redde om je uit te zwaaien.. 🙈🙋🏻‍♀️
    Op naar het volgende verhaal 👍😎
  7. Batseba:
    27 november 2017
    Oepsss dacht ik toen ik het las over je vliegtuig ..zucht..maar daarna werd ik meegezogen in je verhaal,fijn om te lezen en mooi geschreven! Veel plezier 😚
  8. Monique Broers:
    27 november 2017
    Leuk weer om te lezen nathalie!xxx