Dag 16: 9 december Phong Nha

9 december 2017 - Phong Nha-Kẻ Bàng National Park, Vietnam

Wow wat heb ik lekker geslapen in de bus! Ze moesten me wakker schudden toen we aankwamen in Phong Nha, 4 uur in de ochtend. Het was muisstil op straat. Gelukkig ben je niet de enige. Tegenover de stop zit de easy tiger hostel die vaak is genoemd onder de backpackers. Het is the place to be in Phong Nha. Lol. Ik loop eerst nog een klein stukje door om te kijken of er een andere hostel open is omdat ik niet perse in zo'n druk hostel hoef te zitten maar helaas is alles dicht. Ik stap binnen en krijg meteen een warme kop thee aangeboden. Inchecken verloopt soepel. Ik blijf maar 1 nacht maar mag nu al de kamer in. Wat fijn! Met nog 3 andere meiden die gelijktijdig arriveren gaan we de kamer in en pak ik nog een beetje slaap. Free towels, free water and free beer at 6 pm. Ik kan mijn geluk niet op (sarcastisch).

Rond 9 sta ik op voor een warme douche en wil ik de Paradise Cave bezoeken. De naam zegt volgens mij genoeg.

Vietnam kent vele plekjes vol mooie natuur. Phong Nha is er daar eentje van. Dit natuurpark is de perfecte plek voor liefhebbers van grotten. Het nationale park bestaat uit zo'n 300 grotten, waarvan een deel nog onontdekt is. Phong Nha-Ke Bang, zoals de volledige naam luidt, staat op de UNESCO-werelderfgoedlijst en is pas sinds 2011 open voor toeristen. Naast de prachtige grotten vind je hier ook adembenemende natuur, zoals prachtige kalkstenen kliffen.

Na mijn ontbijt vraag ik hoe ik daar kom. Ik wil geen tour boeken maar ook niet zelf scooter rijden. Voor een paar honderd dong word ik heen en terug gebracht met de scooter. Doen! Een oudere man haalt me op en nadat hij zijn poncho heeft aangetrokken gaan we op pad. Het is nog droog maar kan zo maar gaan regenen. Ook ik trek een regenjack aan. Onderweg stopt hij heel lief nog een paar x om zodat ik wat foto's kan maken. Het is zo'n 20 km rijden.

Bij de ingang ontmoet ik 2 backpackers die ik eerder op straat tegenkom en we lopen samen naar de cave. Dat is niet zomaar gedaan, maar een loopje van circa 20 min. Mooi groen jungle achtige sfeer en helemaal wanneer het begint te regenen. De grot is uiteraard droog dus nergens last van straks.

Aangekomen mag ik alleen de eerste kilometer van de grot bekijken. Dit is al ontzettend mooi! De grot is heel groot en indrukwekkend en door de  verlichting krijgt de grot iets magisch. Trappen en een soort van steiger leiden je door de grot, langs allerlei stalactieten en stalagmieten.

De grot is in totaal 31 kilometer lang. Er is dus een mogelijkheid om verder de grot in te gaan. Deze Paradisce Cave Adventure Trek is zeven kilometer lang. Je moet deze wel van tevoren boeken, aangezien je dit deel van de grot alleen met een gids mag bezoeken.

Ik loop de weg terug door de cave alleen omdat ik meer tijd neem. Er is bijna niemand in de grot en zo stil. Fantastisch! Het gevoel alsof ik alleen op de wereld ben in positieve zin! Af en toe een vleermuis en het gedruppel op de stalactieten en stalagmieten. Ontspannen en bijzonder.

Dan nog de weg buiten de cave teruglopen en terug naar de parkeerplaats waar de driver op me wacht. Echter zie ik hem niet.. Hm.. Even vragen dan maar met mijn papiertje. Ze wijzen een kant op maar ook daar zie ik geen man. Het zal toch niet.. Nog een ander vragen, weer gewijs. Aaaaa daar ben je! Poncho weer aan en gaan. Mijn eerste regendag en op de scooter weer terug. Was wel benieuwd hoe dat zou aflopen. Eindstand ging dat hartstikke goed! Broek alleen vies en nat maar viel me alles mee. Een warme douche om op te warmen en even relaxen in deze hostel. Ik loop ook nog even rond in de straat, de locale markt en de haven van waar de boten naar een aantal caves gaan.

De sfeer is deze hostel heel en ze hebben er goed over nagedacht. Hangmatten hoek, zwembad, lounge banken, picknicktafels. Beetje hippie stijl en helemaal in combinatie met het soort backpackers die hier rondlopen.. Tegen etenstijd sluit ik willekeurig aan een picknick tafel en heb de hele avond een verschillend gezelschap waar ik veel mensen leer kennen. Het eten is ook super. Een Thaise curry voor de afwisseling en ook is er nog een optreden van een leuke band. Het komt lekker los.

Het is bijna 23 uur en de band stopt als het goed is zo. Ik ben alvast naar mijn kamer gegaan om mijn spullen gereed te maken voor morgen. 4am stap ik op de bus naar Hue.

1. Oma en opa:
    9 december 2017
    Hallo Nathalie , weer een interessant verslag . Met schitterende foto's . Zorgt goed voor je rust , want het een in spannende reis .Verder veel vakantie plezier ,geniet ervan ! 😘🍀
  2. Batseba:
    10 december 2017
    Reis nog steeds heel leuk met je mee in je backpack😁Enjoy!😘
  3. Marleen:
    10 december 2017
    Hoi schat. Ik heb weer erg genoten van je mooie reisverhalen en de nog mooiere foto's. Blijf genieten van je mooie avontuur en pas goed op jezelf. Liefs van mij 😘
  4. Rens:
    10 december 2017
    Het blijft leuk je te volgen. Ik kijk iedere keer even op de kaart waar je bent en welke route je aflegt. Dan krijg je daar ook gelijk alle dingen te zien waar je bent geweest. Weer mooie foto's. Bijzonder land tot nu toe. Veel plezier groetjes Rens
  5. Wanda:
    11 december 2017
    het lijkt wel kunst de foto's van de grotten. ik snap je alleen op de wereld maar dan in positieve zin. je kunt dit bijna niet beschrijven wat het met je doet, maar het doet je goed. ik vind het bijzonder dat je deze reizen maakt, het verrijkt je, topper dat je bent!
  6. Karin Moerbeek:
    13 december 2017
    Onwijs mooi de grotten. Geniet iedere keer weer van je mooie verhalen en prachtige foto's.