Dag 20/21: 13/14 december Hoi An - Dalat

14 december 2017 - Dalat, Vietnam

Na mijn overstap in Nha Trang kom ik rond 12 uur aan bij Pi Hostel. Erin (ontmoet in mijn vorige hostel) zat ook in de bus en tipte me over deze hostel. Het is een knus hostel en een super fijn verblijf. Pauline zat ook in mijn vorige hostel en arriveert iets later. In Hoi An hebben zij nog anderen ontmoet die ook in Pi Hostel verblijven. Cecilia, Norman en Jane. Allemaal solo reizigers. We gaan samen het centrum van Dalat verkennen, lunchen en struinen over de markt. We zijn allen best gebroken van de bus reis dus het is een niet al te actieve dag. Het is prachtig weer en warm. Ik besluit om Mui Ne (badplaats) te skippen op mijn doorreis en wil hierna direct door naar Ho Chi Minh. Ik moet dat echter nog regelen en zit al gauw een uur bij een boekingskantoor. Ook dit hoort bij het leven van een backpackers. In de avond gaan we als groep samen de nightmarket op, scoren heel veel street food en eindigen in een bar genaamd Maze bar. Letterlijk een doolhof van 4 verdiepingen om uiteindelijk bij de bar en rooftop te komen. Nog nooit zo'n gekke bar gezien. Het is niet te omschrijven maar was hysterisch en hilarisch. We vermaken ons samen goed en gaan morgen de omgeving van Dalat verkennen.

De volgende dag huren we een aantal scooters om op pad te gaan. Ja toch echt weer achterop de scooter omdat dat echt de manier is om je het snelst te verplaatsen. Ook een paar anderen uit de hostel sluiten bij ons aan. Het is super leuk om een keer met een grotere groep te zijn. Nadeel is dat je veelal op elkaar moet wachten en veel tijd verloren gaat. A fijn, we hebben de hele dag. We rijden achter elkaar het drukke centrum uit en rijden al snel over een pas door de bergen naar de Elephant Waterfall. Het is al ontzettend warm, strak blauwe lucht en een verkoelende bries tijdens het rijden. Het uitzicht onderweg is adembenemend.

Dalat is een stad in de bergen en ligt op circa 1500 meter hoogte en is gelegen in de centrale hooglanden van Vietnam. De dichtbij zijnde toeristische trekpleisters zijn Mui Ne, Nha Trang en Ho Chi Minh City. De centrale hooglanden heeft prachtige vergezichten, Natuurparken, watervallen en valleien.

Dalat was voorheen een toevluchtsoord voor Franse kolonisten die de hitte van de laaglanden ontsnapten. Als je de brommers even wegdenkt waan je je zelf in de Franse Alpen. De palmbomen van de laaglanden worden hier verruild voor eindeloze heuvels vol met naaldbomen.

Na een klein uur rijden ten zuiden van Dalat komen we aan bij 1 van de mooiste watervallen van Vietnam, de Elephant waterfall. De elephant waterfall is een brede, woeste waterval van dertig meter hoog die naar beneden klettert. Via allerlei paadjes en wat geklauter komen we behoorlijk dichtbij de waterval om dit natuurspektakel te aanschouwen. Tijdens de lunch komen we een andere reiziger tegen uit onze hostel en ook hij sluit aan bij de groep. Hij laat foto's zien van slangen die hij bij deze waterval is tegengekomen. Ik ben blij dat ik ze niet heb gezien.

We vervolgen onze weg naar een andere, prachtige, waterval in de omgeving van Dalat, de Pongour Fall. Deze waterval bereiken opnieuw na dik een uur rijden. Hier klettert het water niet stijl naar beneden, maar loopt het naar beneden over een trapvormige berg. Voordat je er komt loop je een flink aantal trappen naar beneden. Dat belooft wat voor de terugweg. Gelukkig zijn er allerlei eettentjes en moeten we uiteraard eerst wat eten. Ook deze waterval is zeker de moeite waard om te zien. We zitten en relaxen bij het water en de tijd vliegt voorbij. Er zijn nog meer watervallen die we op de weg terug passeren en een groot meer maar gezien de tijd en de flinke afstand rijden we door naar de hostel. De warme dag maakt aan het einde van de dag al snel plaats voor een koude lucht. Logisch in de bergen en de jassen gaan aan. Net voor het donker komen we aan en zijn allen verkleurd. De werknemers van de hostel zijn buiten bezig met kerstversiering en maken sneeuwvlokken van piepschuim. Met de kou die ik ervaar geeft het even een kerst gevoel. Een warme douche helpt en haal mijn mooie rode jas weer tevoorschijn. We hebben een ontzettend leuke dag gehad. In de avond struinen en eten we samen op de nightmarket en zijn in korte tijd best hecht geworden. Leuk om nog even te noemen dat ze hier ook shopper tassen op straat verkopen van de zeeman en action.

Op dit moment is het alweer vrijdag 15 december en rond 7 uur in de ochtend word ik opgepikt om met de bus naar Ho Chi Minh te gaan waar ik aan het einde van de dag zal arriveren. Terug naar een grote drukke stad.

1. Rens:
    15 december 2017
    Weer mooie foto's en leuk reisverslag. Op naar Saigon. Veel plezier.
    groet Rens
  2. Noor meijs:
    15 december 2017
    Echt super foto's en een mooi reisverslag erbij...dikke knuffel😘
  3. Oma en opa:
    Hallo Nathalie,weer een mooie lange dag ! Met fijne vakantie
    vrienden . De foto's van de watervallen en de markten heel
    mooi . Je laat ons wel mee genieten ! We kijken weer uit naar
    het volgende verslag . Liefs van oma en opa 😘🍀
  4. Marieke:
    16 december 2017
    Mooie foto's 😍 leuk ook al.die solo backpackers
  5. Gaston:
    16 december 2017
    Hi Nathalie, ik dacht er vandaag pas aan dat je een blog zou bijhouden, en wat voor een. Het leest als een roman en dan ook nog een hele dikke. Wat een toffe reis maak je. Elke dag is weer een belevenis op zich. En wat een mooi land, ik had geen idee. NZ was ook niet verkeerd, hoor, maar helaas alweer achter de rug. Geniet nog van je laatste dagen daar en kom gezond weer terug.
  6. Nienke van Dorp:
    17 december 2017
    Zo, ik ben weer helemaal bij! Wat maak jij een mooie en indrukwekkende reis! Ben benieuwd naar je volgende reis!! 😘
  7. Maybrith:
    18 december 2017
    Mooie foto's weer! Hilarisch met die Action- en Zeemantassen........